Praca z dziećmi opiera się na:
- Podstawie Programowej Wychowania Przedszkolnego MEN,
- Programie Wychowania Przedszkolnego,
- Zadaniach do rocznej pracy placówki zawartych w Programie Rozwoju Przedszkola,
- Miesięcznych Planach Pracy przygotowywanych dla grup przez nauczycielki,
- Indywidualnych programach edukacyjno - terapeutycznych w odniesieniu do dzieci posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wydanego przez poradnię psychologiczno-pedagogiczną, tworzonych przez zespół specjalistów (oligofrenopedagogów, pedagoga specjalnego, logopedę i fizjoterapeutów) oraz modyfikacji treści programowych.
Aby sprostać założeniom integracji w naszym przedszkolu od 2 lat realizujemy Program Integracji, który zawiera następujące obszary:
- warunki skutecznej integracji,
- dzieci niepełnosprawne w przedszkolu,
- zalety grupy integracyjnej,
- dziecko a integracja,
- nauczyciel a integracja,
- zadania przedszkola wobec wychowanków w ramach integracji,
- formy edukacji integracyjnej w przedszkolu.
Pod koniec roku szkolnego program ten jest ewaluowany.
W oparciu o cele i zadania zawarte w ustawie o systemie oświaty oraz aktach wykonawczych do ustawy, w tym w szczególności w podstawie programowej wychowania przedszkolnego i Statucie przedszkola opracowaliśmy Koncepcję pracy przedszkola na lata 2012-2014 - „Przedszkole miejscem zabawy, dziecięcych marzeń, twórczych odkryć i nabywania umiejętności”. Nasza koncepcja zawiera:
- cele strategiczne przedszkola,
- wizję przedszkola,
- wizję dziecka w naszym przedszkolu,
- cele,
- zasoby ludzkie,
- zasoby materialne,
- podział kompetencji,
- wykorzystanie potencjału pracowników niepedagogicznych do działań na rzecz polepszenia jakości pracy przedszkola,
- prawa i obowiązki przedszkolaka, dziecięcy kodeks zachowań,
- sposoby nagradzania, wyróżniania i dezaprobaty dla zachowań niepożądanych,
- sylwetkę absolwenta,
- prawa i obowiązki rodziców,
- rolę nauczyciela wychowawcy,
- sposoby informowania rodziców o postępach edukacyjnych dzieci,
- zadania dla dzieci, rodziców i nauczycieli,
- współpracę z rodzicami,
- współpracę se środowiskiem lokalnym,
- współpracę międzynarodową,
- promocję placówki,
- reguły i formy pracy,
- katalog metod stosowanych w przedszkolu.
Przedszkole jako placówka realizująca zadania wychowawczo – dydaktyczno – opiekuńcze opracowało na lata 2013 – 2015 Program wychowawczy.
Program zawiera następujące wartości:
- bezpieczeństwo,
- zdrowie,
- kultura bycia,
- współżycie w grupie rówieśniczej,
- tradycje rodzinne, przedszkolne i narodowe oraz zasady zachowań dzieci.
Przedszkole nasze realizuje również Program profilaktyki - „Bezpieczne dzieciństwo – startem w lepszą przyszłość”. Główne cele programu profilaktyki to:
- Wdrażanie dzieci w wieku przedszkolnym do przestrzegania zasad bezpiecznego zachowania się w różnych miejscach i sytuacjach.
- Kształtowanie nawyków warunkujących bezpieczeństwo własne oraz innych.
- Przyswajanie wiedzy dotyczącej profilaktyki zdrowia, kształtowanie nawyków prozdrowotnych.
- Kształtowanie umiejętności prospołecznych podczas spontanicznej i zorganizowanej aktywności zabawowej dziecka.
Program profilaktyki podzielony jest na dwie sfery bezpieczeństwo i zdrowie, realizowany jest w następujących blokach tematycznych:
- Bezpieczeństwo podczas zabaw w przedszkolu.
- Bezpieczeństwo w drodze do przedszkola.
- Bezpieczeństwo w środowisku.
- Bezpieczeństwo w domu.
- Bezpieczne wakacje.
- Pierwsza pomoc.
- Zdrowe odżywianie.
- Nasza higiena.
- Estetyka i higiena posiłków.
- Nasz ubiór.
- Dzielny pacjent.
- Ekologia.
- Ruch.
- Zmysły.
- Zdrowie psychiczne.
- Przemoc.
- Nałogi.